Danskerne savner viden om energibesparende belysning

september 7, 2010

Danskerne vil gerne spare penge og skåne miljøet, når de tænder for lyset derhjemme. Men en ny undersøgelse viser, at kendskabet til den nye miljøvenlige og prisbesparende LED-teknologi er lavt, og kun en tredjedel er klar over, om de overhovedet har LED-lamper eller pærer i hjemmet. Flertallet af danskerne vil dog gerne vide mere om den nye teknologi.


Hvis man siger ”LED”, vil en stor del af danskerne spørge: ”Hvad er det?”. Det viser en ny undersøgelse lavet af A&B analyse for Philips Consumer Lighting, hvor 1.223 danskere har forholdt sig til LED-belysning. Selv om hovedparten af danskerne gerne vil vide mere om LED-teknologien, så har hver femte dansker i dag aldrig hørt om LED, og kun en tredjedel er i stand til at svare på, om de har LED-lamper eller pærer i hjemmet. Men det er ikke så overraskende, hvis man spørger Berit Weihe Poulsen, Trade Marketeer i Philips, der er markedsleder inden for LED.


”LED-belysning har kun været på markedet i en kort periode, så det er meget naturligt, at mange endnu ikke ved, hvad det er. Men undersøgelsen viser samtidig, at størstedelen af danskerne gerne vil vide mere om LED, og det er glædeligt, for det kommer med sikkerhed til at fylde mere i danskernes hverdag,” siger Berit Weihe Poulsen.


LED giver stor energibesparelse, penge i pungen og skåner miljøet
Det har været muligt at købe lamper og elpærer med LED teknologi i et års tid. LED kan reducere energiforbruget med op til 90 procent i forhold til en almindelig glødepære, hvilket nedsætter CO2-udledningen og i sidste ende gør LED til et ”grønt” valg. Samtidig har LED-produkter en lang levetid, som øger besparelsespotentialet yderligere.


”Vi forventer os meget af LED fremover, da denne teknologi både skåner miljøet og kan give forbrugerne en stor besparelse på elregningen. Samtidig giver de små kompakte LED-dioder en unik mulighed for et mere minimalistisk design, som ikke er muligt med ”almindelige” lyskilder. LED giver høj lyskvalitet, tænder øjeblikkeligt og giver mulighed for lysdæmpning,” siger Berit Weihe Poulsen.


To tredjedele af danskerne er positive over for LED
Meget tyder da også på, at danskerne med den rette forklaring vil være åbne overfor at skifte de traditionelle lyskilder ud med den nye LED-teknologi. Undersøgelsen viser nemlig, at det for knap to ud af tre netop er udsigten til et mindre energiforbrug og en lavere elregning, der kan få danskerne til at lægge de nye LED-løsninger i indkøbskurven.


”Som førende inden for LED-området, er vi naturligvis glade for, at danskerne tager positivt imod LED-teknologien. Og vi arbejder hele tiden på at udvikle vores sortiment, så forbrugerne har mulighed for at udskifte langt de fleste af deres el-pærer og lamper med LED. Det er dér, man for alvor opnår de store besparelser på elregningen” siger Berit Weihe Poulsen fra Philips. 


 Læs mere om LEDs her!

For yderligere information kontakt:

 

Berit Weihe Poulsen
Trade Marketeer
Philips Lys A/S
Mail: berit.w.poulsen@philips.com
Telefon +45 33 29 37 02, Mobil +45 23 21 66 14

 

Om Royal Philips Electronics
Royal Philips Electronics of the Netherlands er et vidtspændende firma inden for helse og velvære, der fokuserer på at forbedre menneskers liv gennem relevante nyskabelser. Som verdensleder inden for healthcare, livsstil og belysning, integrerer Philips teknologi og design i løsninger med mennesket i centrum, baseret på grundlæggende viden om forbrugerne og varemærke-løftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Holland og Philips har cirka 116.000 ansatte i flere end 60 lande. Med en årsomsætning på ca. 171 milliarder danske kroner i 2009 er koncernen markedsførende inden for hjertebehandling, akutbehandling og hjemmepleje, energieffektive belysningsløsninger og nye belysningsapplikationer, samt livsstilsprodukter der skaber velvære og glæde. Philips har således en stærk førerposition inden for FlatTV, shaving og grooming til mænd, bærbar underholdning og tandpleje.